سرویس و نگهداری آسانسور دوره ای باعث می شود تا از هزینه های گزاف تعویض قطعه و تعمیرات جلوگیری کرد. تعمیر و سرویس نگهداری آسانسور مجتمع های مسکونی و تجاری با هم متفاوت است که در ادامه به طور اختصار به آن اشاره خواهیم کرد. همچنین سرویس و نگهداری انواع آسانسور هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ نوع تعمیر و سرویس متفاوت است. بهتر است بدانید سرویس و نگهداری آسانسور در شرکت های لیفت به صورت ماهیانه از 30000 هزار تومان ( سی هزار تومان ) به بالا شروع می شود و باز هم تاکید میکنیم قیمت تعمیر و سرویس و نگهداری آسانسور با توجه به نوع اسانسور ( آسانسور کششی ، آسانسور هیدرولیک ، آسانسور تک فاز ) و تعداد طبقات متفاوت است. همین طور قیمت سرویس نگهداری مجتمع های تجاری و عمومی کمی بالاتر از از سرویس و نگهداری آسانسور ساختمان مسکونی است.
شرایط فعلی شاهد هستیم که بعضی از فروشندگان آسانسور پس از نصب آسانسور نگهداری آسانسور را به عهده نمیگیرند و بخشی از مشکلات از همین نقطه آغاز میگردد. در اینجا به نکته ی حساسی نیز باید اشاره کرد که بعضی از مالکین با استعلام گرفتن از شرکتها، همیشه به دنبال پائین ترین نرخ ارائه شده از سوی شرکتها یا افرادی که به صورت انفرادی نگهداری آسانسور را انجام می دهند، میباشند. در صورتیکه به جای توجه به قیمت پائین، باید به توانایی و تخصص شرکت یا فردی که قرار است نگهداری آسانسور را به عهده بگیرد، حساس بود. پس هرگز به خاطر قیمت پائین سرویس و نگهداری، آسانسور را در سرازیری خطرات و استهلاک سریع و مشکلات پس از آن قرار ندهید.
بازدید ماهانه آسانسور شامل چه مواردی می شود؟
این بازدید که هر ماه یکبار انجاممیشود و مدت زمان انجام سرویس هم در آن طولانی نیست، به روغنکاری قطعات متحرک و چکاپ قسمتهای مختلف بصورت کلی میپردازد. لازم است بدانیم که شرکت سرویس نگهداری آسانسور در این قراردادها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب از جمله سیم بکسلها، موتور گیربکس و یا تابلو فرمان ندارد. بسیاری از خدمات و بازبینیهای دیگری هم در این بازدیدهای ماهانه صورت میگیرد. از جمله:
آچارکشی قطعات و متعلقات
روغن کاری ریل ها و بازبینی
کنترل موتور گیربکس
وضعیت تابلو فرمان آسانسور
وضعیت کابین، رنگ و تهویه
هم سطحی طبقات ( لول گیری )
کنترل و بازبینی وضعیت درهای اتاقک آسانسور
تست و بازبینی پاراشوت
بازبینی سیم بکسلها
Black out
شرکت سرویس و نگهداری آسانسور چه کارهایی را باید هنگام بازدید انجام شود؟
- بازدید روغن گیربکس
- بازدید روغن موتور
- بازدید لنت ترمز
- بازدید کنتاکت های سیستم ترمز
- بازدید کنتاکت گاورنر
- بازدید سیم بکسل گاورنر
- بازدید کنتاکتهای سیم بکسل و سیستم اورلد
- بازدید و کنترل سیم بکسلها (نداشتن زدگی، روغن مغزی کنفی، و کشش مناسب باشند.)
- کنترل سفت بودن کلیه بولت ها و پیچ و مهرههای اتصالات
- کنترل تمامی اجزاء متحرک آسانسور در موتورخانه
- اطمینان از وجود قلاب و پلاک تناژ آن در بالای چاه آسانسور
- دقت به دمای موتورخانه نسبت به فصل
- تست فن موتورخانه
- مناسب بودن روشنایی موتورخانه
- تمیزکاری قطعاتی که روغنی شده و گردگیری کلیه تجهیزات
- نظافت کامل موتورخانه
- اطمینان از وجود دستورالعمل زمان قطع برق و دستورات مربوط به انتقال کابین به نزدیکترین طبقه، در موتورخانه
- اطمینان از وجود برچسب شماره قطعات اصلی آسانسور جهت شناسایی
- (موتورگیربکس، تابلو کنترل، و…در موتورخانه های دوبله)
سرویس و نگهداری کابین آسانسور شامل چه مواردی می شود؟
- باز و بسته شدن نرم و روان درب کابین
- تمیز بودن شیارهای ریل درب کابین
- توقف همسطح کابین در تمامی طبقات
- محکم بودن بستهای دستگیره داخل کابین
- مناسب بودن اتصال آئینه به دیوار کابین (بدون لقی باشد) و اطمینان از الصاق برچسب مخصوص پشت آئینه که در صورت شکستن از پرتاب قطعات خرد آن جلوگیری شود.
- اتصال کامل شستی داخل کابین در محل مربوطه
- عملکرد مناسب کلید توقف اضطراری
- عملکرد مناسب کلید باز نگهداشتن درب کابین
- عملکرد مناسب کلید بستن درب کابین
- عملکرد صحیح کلید زنگ اخبار
- اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی اضطراری
- اطمینان از سالم بودن شارژر(باطری) روشنایی اضطراری
- موجود بودن پلاک ظرفیت و مشخصات آسانسور
- وجود دستورالعمل زمان قطع برق برای مسافرین
- سالم بودن کفپوش کف کابین
- نظافت داخل کابین
- محکم بودن سقف کاذب و بی صدا بودن آن
سرویس آسانسور قسمت بیرونی کابین چه مواردی را در بر می گیرد؟
-
کنترل اتصالات دیوارها و فرانت پانلهای کابین (بدون لقی و لرزش باشد)
-
کنترل اتصالات و زههای سقف و کف کابین
-
موجود بودن نرده حفاظ دور سقف کابین برای ایمنی نصاب و تعمیرکار و سرویسکار
-
اتصالات سیستم درب کابین به صورت صحیح و مناسب باشد بدون درگیری و سر و صدا کردن درب
-
رگلاژ کردن تسمه نقاله بازکننده درب
-
سرعت باز و بسته شدن درب کابین مناسب و طبق زمان تعیین شده باشد.
-
فعال بودن سیستم بازگشت سریع درب در صورت وجود مانع مقابل درب کابین
-
شدت ضربه زدن درب در برخورد با مانع مناسب و بیخطر باشد.
-
عملکرد کمان درببازکن مناسب و دقیق باشد. (در کابین های بدون درب مگنت درببازکن)
-
سالم بودن لقمههای کفشک ریل درب کابین
-
باز و بسته شدن نرم و بیصدای درب کابین
-
سالم بودن سیل (ریل) درب و تمیز بودن شیارها
-
عمود بودن لنگه دربها و محکم بودن پیچ های نگهدارنده دربها.
-
عملکرد کنتاکت های درب کابین در زمان باز و بسته شدن درب
-
کیپ شدن درب با فرانت پانل در زمان بسته شدن درب کابین
-
فعال بودن سیستم ترمز درب (کلاچ درب)
-
در مدار بودن فتوسل درب
-
فعال بودن سیستم اورلد/ کنترل وزن- در آسانسورهایی که به این سیستم مجهز هستند.
-
عدم سائیدگی لقمههای کفشک ریل کابین
-
عدم سائیدگی لقمههای کفشک ریل وزنه
-
تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل کابین و ریل(کابین لقی نداشته باشد)
-
تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل وزنه و ریل (فریم وزنه لقی نداشته باشد)
-
وزنه های تعادل به خوبی مهار شده باشند.
-
عدم لقی کابین در جهات مختلف نسبت به ریلها
-
سالم بودن روغندانهای ریل کابین/ و سلامت نمد روغن رسان به ریلها
-
سالم بودن روغندانهای ریل وزنه/ و سلامت نمد روغن رسان به ریلها
-
تست روغن کنف داخل سیم بکسل(خشک نبودن سیم بکسلها)
-
مهار بودن سیستم ریویزیون روی کابین و بدون عیب بودن سیتم سیمکشی ها
-
موجود بودن ریویزیون پرتابل( ریویزیون متحرک دستی)
-
در مدار و فعال بودن کلید استپ ریویزیون
-
فعال بودن کلید جهت بالادر ریویزیون
-
فعال بودن جهت پائین در ریویزیون
-
موجود بودن پوشش و حفاظ مناسب روی کابلها و سیمکشی سقف کابین
-
در مدار بودن کنتاکت پاراشوت
-
در مدار بودن کنتاکت شالتر
-
کنترل یک نواخت بودن فاصله ریلها در طول چاه و روان بودن حرکت کابین (عدم تنگ و گشاد شدن فاصله ریلهای عمودی)
-
تمیز و روغنی بودن ریلهای کابین
-
تمیز و روغنی بودن ریلهای وزنه
-
کنترل کلیه براکتهای ریل کابین و محکم بودن لقمههای ریل
-
کنترل کلیه براکتهای ریل وزنه و محکم بودن لقمههای ریل
-
کنترل پشت بندهای ریل کابین/ کامل بودن پیج و مهره
-
کنترل پشت بندهای ریل وزنه/ کامل بودن پیچ و مهره
-
کنترل نقاط اتصال هنگل کابل (کابل OS به کابین و زیر سقف و آزاد بودن آن در حین حرکت کابین و عدم درگیری کابلها با قطعات و تجهیزات داخل چاه)
-
کنترل کلپیس های کلیه سیم بکسلهای روی کابین
-
محکم بودن سینی زیر درب کابین و تنظیم بودن فاصله آن
-
محکم بودن تجهیزات زیر کابین
سرویس و نگهداری چاهک آسانسور
کامل و سالم بودن کلیه لامپهای روشنایی
فعال بودن کلید قطع و وصل روشنایی در پائین چاه
موجود بودن پله مناسب برای وارد شدن به کف چاه
تمیز بودن کف چاه آسانسور
عدم وجود آب و رطوبت در کف جاه آسانسور
سالم بودن سکوهای ضربه گیر کابین و وزنه تعادل
استقرار مناسب ضربه گیر های کابین روی سکوها
استقرار مناسب ضربه گیرهای وزنه تعادل روی سکوها
کشش مناسب سیم بکسل گاورنر بر روی فلکه ته چاه
عملکرد مناسب فلکه ته چاه و کنترل بوشها و گیریس کاری یا روغنکاری قسمتهای مورد نیاز
کنترل سینی های زیر درب طبقات و رعایت فاصله استاندارد آنها
عملکرد مناسب بازوی قفل درب/ کمان درب/ مگنت درب(در تمامی طبقات)
سالم بودن ریل آلومینیومی دربها(دربهای اتوماتیک)
سالم بودن دیکتاتورها و فشار مناسب ضربه(دربهای لولایی)
تمیز بودن ریلهای آلومینیومی(دربهای اتوماتیک)
کشش مناسب فنر درب(دربهای لولایی)
تنظیم بودن فاصله کابین با دربهای طبقات
آزاد بودن زنجیر جبران و عدم درگیری آن با اجزای داخل چاه(در آسانسورهایی که دارای زنجیر میباشند)
آزاد بودن زیر ریلهای کابین
آزاد بودن زیر ریلهای وزنه
اطمینان از نصب مهار روی وزنههای تعادل در قاب وزنه
کنترل سالم و مناسب بودن تسمه کشی یا هر نوع حفاظ وزنه ها
کنترل سالم بودن پوشش کامل کانالهای سیمکشی داخل چاه
کنترل کلیه کلیپسهای سیم بکسل قاب وزنه و کابین
قیمت هر طبقه سرویس آسانسور چقدر است؟
نرخ مصوب هزینه ی تعمیر آسانسور و سرویس و نگهداری آسانسور توسط سندیکای آسانسور و پله برقی ایران به طور سالانه تعیین می شود. در ایران، سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته یا ISEEI سالانه نرخ نامه مصوبی را برای قرارداد های سرویس و نگهداری آسانسور و همین طور پله های برقی تدوین میکند.
باید دانست که سرویس آسانسور در ساختمان های مختلف مانند ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی با هم تفاوت دارند. البته در اجرای سرویس تعداد طبقات نیز مورد توجه است. معمولا ساختمان های با تعداد بالای طبقات و واحد های اداری و مجتمع های مسکونی، قرارداد های طولانی مدتی را با شرکت های تعمیر و نگهداری آسانسور منعقد می کنند. قیمت هر طبقه سرویس آسانسور بستگی به عواملی چون توقف . ترافیک و شلوغی طبقات دارد. ساکنین ساختمان ( حتی ساکنین طبقه هم کف ) موظف اند به صورت ماهیانه مبلغی را برای سرویس آسانسور به شرکت نگهدارنده آسانسور بپردازند. طبقه ای که بیشترین تردد و ترافیک و توقف را داشته باشد هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد. با رعایت نظم در بازدید ها و اقدام به موقع در خدمات رسانی هزینه سرویس آسانسور همانطور که قبلا تعیین شده است به شرکت مورد نظر پرداخته می شود.
قیمت سرویس و نگهداری آسانسور مجتمع های تجاری
هزینه تعمیر آسانسور و تعرفه سرویس و نگهداری آسانسور در بازار خدمات آسانسور، برحسب سرویسدهنده، مناطق، ساختمانها و…، تفاوتهایی دارند. عواملی مانند ترافیک استفاده از آسانسور، ظرفیت آسانسور، عمر آسانسور، کیفیت قطعات، و منطقه ساختمان در آیتمهای قیمتی تاثیرگذار است.
عامل مهم دیگر در هزینه نگهداری و تعمیر آسانسور عمر و میزان کارکرد آن است که حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام هزینه تعمیر آسانسور و یا نگهداری آن مورد توجه جدی قرارمیگیرد. قیمت سرویس نگهداری در پاساژ ها ، ادارات و مجتمع های تجاری کمی بالاتر از ساختمان های مسکونی است . به طور مثال سرویس نگهداری یک پاساژ چهار طبقه به طور میانگین از ماهی 70 هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از نحوه سرویس و قیمت دقیق حتما با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
قیمت سرویس و نگهداری آسانسور ساختمان مسکونی
هزینه سرویس و نگهداری آسانسور ساختمان های مسکونی به ازای هر طبقه افزایش پیدا می کند. به طور مثال هزینه سرویس نگهداری در ساختمان مسکونی از سی هزار تومان شروع می شود و با توجه به شرایط گفته شده افزایش پیدا می کند. هزینه تعمیر آسانسور و تعرفه سرویس و نگهداری آسانسور در بازار خدمات آسانسور، برحسب سرویسدهنده، مناطق، ساختمانها و…، تفاوتهایی دارند. عواملی مانند ترافیک استفاده از آسانسور، ظرفیت آسانسور، عمر آسانسور، کیفیت قطعات، و منطقه ساختمان در آیتمهای قیمتی تاثیرگذار است.
پس از اتمام کلیه مراحل سرویس اسانسور توسط سرویسکار، یک نسخه از فرم چک لیست انجام شده که دارای:
* تاریخ
* ساعت شروع عملیات
* ساعت خاتمه عملیات میباشد و به امضاء سرویسکار رسیده است، تحویل مسئول ساختمان میگردد.
* ضمن اینکه مسئول ساختمان موظف است روی فرم مخصوص سرویسکار صحت عملیات و زمان ثبت شده را تائید و امضاء نماید.